Manuały Caliber Hfg 501bti są szeroko stosowane w branży przemysłowej. Służą do przeprowadzania szczegółowych testów i pomiarów w celu oceny wydajności i bezpieczeństwa urządzeń i systemów. Manuały zawierają informacje dotyczące zasadniczych procedur instalacji, konserwacji i eksploatacji urządzeń oraz wskazówki dotyczące wykonywania określonych czynności. Te manuały są szczególnie przydatne dla pracowników, którzy muszą przestrzegać określonych procedur i przepisów, a także dla osób, które poszukują informacji na temat danego urządzenia. Manuały Caliber Hfg 501bti są również używane do określania parametrów urządzenia, w celu zapewnienia wysokiej jakości i bezpieczeństwa użytkowania.
Ostatnia aktualizacja: Wymiana manuałów Caliber Hfg 501bti
Licznik rowerowy to jedno z najczęściej kupowanych akcesoriów rowerowych. Dostarcza on informacji na temat przebytego dystansu, czasu jego pokonania, a także prędkości. Ustawienie licznika rowerowego wiąże się z koniecznością dokonania pomiarów oraz przejścia przez opcje samego urządzenia. Z tego wpisu dowiesz się, jak to zrobić i mierzyć swoją aktywność rowerową!
W trakcie podróży jednośladami rowerzyści często chcą otrzymywać informacje na temat ilości przejechanych kilometrów. Pozwalają na to najnowsze technologie, czyli smartfony i dostępne na nie aplikacje. Jednak nadal sprawdzonym i powszechnym jest wykorzystywanie do tego celu licznika rowerowego. Jego przewagą jest m. in. prostota obsługi oraz dłuższy czas żywotności na baterii. Przemawia za nim również brak konieczności ciągłego podróżowania ze smartfonem, od którego wiele osób chce się uwolnić podczas wycieczek. Niestety wielu rowerzystów rezygnuje z licznika rowerowego, z uwagi na konieczność jego ustawiania, która może wydawać się skomplikowana. Łatwiej i szybciej jest zainstalować aplikację na smartfona. Dlatego też w niniejszym wpisie wyjaśniamy, jak łatwo i szybko podłączyć licznik rowerowy.
Jak działa licznik rowerowy?
Dostępne w sprzedaży liczniki rowerowe przede wszystkim prezentują dane dotyczące pokonywanego dystansu. Dowiemy się z nich zatem, ile kilometrów dotychczas przejechaliśmy lub jak długa była cała trasa. Ponadto będziemy wiedzieć, z jaką prędkością się poruszamy w czasie rzeczywistym, a także jaka była jej średnia, którą sprawdzimy po zakończeniu jazdy. Takie informacje będą prezentowane na wyświetlaczu licznika rowerowego. Zbierać je będą czujnik oraz magnes, które są w zestawie. Podczas obracania koła części te komunikują się ze sobą. Dokładnie rzecz ujmując, magnes, kiedy znajdzie się na poziomie czujnika, przekazuje mu sygnał. Dzięki temu wiadomo, że został pokonany pewien dystans. Z kolei na podstawie tego, ile razy i jak szybko w trakcie jazdy magnes spotyka się z czujnikiem, wiadomo, z jaką prędkością porusza się rowerzysta. Wszystkie dane wysyłane są do licznika, który można nazwać małym komputerem. Przechowuje on zebrane informacje i prezentuje je użytkownikowi. Jeśli ustawienie licznika rowerowego będzie prawidłowe, dane te będą dokładne. Rowerzyści wykorzystują je nie tylko do kontrolowania dystansu, prędkości oraz czasu jego pokonania, ale także do wyznaczania sobie nowych celów – np. szybszego przejazdu tego samego odcinka.
Jak zamontować licznik rowerowy?
Montaż licznika rowerowego nie jest tak naprawdę skomplikowaną operacją. Na początku należy umieścić na kierownicy jednostkę centralną, czyli monitor. Trzeba przy tym pamiętać, aby nie blokowała ona dostępu do innego osprzętu, a także sztywno się trzymała. Następnie można poprowadzić przewody z czujnikiem. Dobrze jest je owinąć wokół widelca, aby nie dostały się one w szprychy lub inne części roweru. Grozi to bowiem uszkodzeniem przewodów doprowadzających sygnał do monitora. Czujnik trzeba zamontować po wewnętrznej stronie widelca. Następnie można przejść do instalacji magnesu. Umieszcza się go na szprychach, ale na wysokości czujnika. Kiedy elementy te znajdą się na tym samym poziomie, będą się ze sobą kontaktować. Z tego względu, muszą być blisko siebie, aby nic nie zakłócało otrzymywania danych. Po zakończeniu montażu można sprawdzić, czy informacje są zbierane przez jednostkę centralną. Nie trzeba od razu ruszać na wycieczkę, wystarczy kilkukrotne obrócenie kołem w miejscu (kiedy rower jest podniesiony).
Jak zmierzyć obwód koła?
Zanim zabierzemy się za ustawienie licznika rowerowego, konieczne będzie poznanie obwodu koła naszego jednośladu. Dwa najpopularniejsze sposoby, to wykonanie pomiaru oraz przeliczenie danych zawartych na ściance opony. Pierwsza możliwość polega na przejechaniu prostego odcinka lub poprowadzeniu przez niego roweru. W miejscu startu zaznacza się na oponie punkt, w którym styka się ona z podłożem. Rowerzyści bardzo często wykorzystują do tego wentyl i to on stanowi wyznacznik. Kiedy nastąpi pełny obrót opony, a zaznaczony punkt znajdzie się ponownie w tym samym miejscu, należy się zatrzymać. Zmierzona w ten sposób odległość między pozycją startową a końcową, stanowi obwód naszego koła.
Jeśli nie chcemy przeprowadzać takiej procedury, możemy odczytać ze ścianki opony dane na jej temat. Najczęściej będzie to jej ETRTO lub rozmiar. Następnie trzeba je porównać z poniższą tabelką.
ETRTO | Rozmiar koła | Obwód koła w mm | cale |
47-203 | 12 × 1. 75 | 935 | |
54-203 | 12 × 1. 95 | 940 | 12 |
40-254 | 14 × 1. 50 | 1020 | 14 |
47-254 | 14 × 1. 75 | 1055 | |
40-305 | 16 × 1. 50 | 1185 | |
47-305 | 16 × 1. 75 | 1195 | 16 |
54-305 | 16 ×2. 00 | 1245 | |
28-349 | 16 × 1-1/8 | 1290 | |
37-349 | 16 × 1-3/8 | 1300 | |
32-369 | 17 × 1-1/4 | 1340 | |
40-355 | 18 × 1. 50 | 1340 | |
47-355 | 18 × 1. 75 | 1350 | 18 |
32-406 | 20 × 1. 25 | 1450 | |
35-406 | 20 × 1. 35 | 1460 | |
40-406 | 20 × 1. 50 | 1490 | |
47-406 | 20 × 1. 75 | 1515 | |
50-406 | 20 × 1. 95 | 1565 | |
28-451 | 20 × 1-1/8 | 1545 | |
37-451 | 20 × 1-3/8 | 1615 | 20 |
37-501 | 22 × 1-3/8 | 1770 | 22 |
40-501 | 22 × 1-1/2 | 1785 | |
47-507 | 24 × 1. 75 | 1890 | |
50-507 | 24 × 2. 00 | 1925 | |
54-507 | 24 × 2. 125 | 1965 | |
25-520 | 24 × 1(520) | 1753 | |
25-520 | 24 × 3/4 Tubular | 1785 | |
28-540 | 24 × 1-1/8 | 1795 | |
32-540 | 24 × 1-1/4 | 1905 | |
25-559 | 26 × 1(559) | 1913 | |
32-559 | 26 × 1. 25 | 1950 | |
37-559 | 26 × 1. 40 | 2005 | |
40-559 | 26 × 1. 50 | 2010 | |
47-559 | 26 × 1. 75 | 2023 | |
50-559 | 26 × 1. 95 | 2050 | |
54-559 | 26 × 2. 10 | 2068 | |
57-559 | 26 × 2. 125 | 2070 | |
58-559 | 26 × 2. 35 | 2083 | |
75-559 | 26 × 3. 00 | 2170 | |
28-590 | 26 × 1-1/8 | 1970 | |
37-590 | 26 × 1-3/8 | 2068 | |
37-584 | 26 × 1-1/2 | 2100 | 26 |
650C | 26 × 7/8 Tubular | 1920 | |
20-571 | 650 x 20C | 1938 | |
23-571 | 650 x 23C | 1944 | |
25-571 | 650 x 25C 26 × 1(571) | 1952 | |
40-590 | 650 x 38A | 2125 | |
40-584 | 650 x 38B | 2105 | |
25-630 | 27 × 1(630) | 2145 | 27 |
28-630 | 27 × 1-1/8 | 2155 | |
32-630 | 27 × 1-1/4 | 2161 | |
37-630 | 27 × 1-3/8 | 2169 | |
40-584 | 27. 5 × 1. 50 | 2079 | |
54-584 | 27. 5 × 2. 1 | 2148 | |
57-584 | 27. 25 | 2182 | |
18-622 | 700 x 18C | 2070 | |
19-622 | 700 x 19C | 2080 | |
20-622 | 700 x 20C | 2086 | |
23-622 | 700 x 23C | 2096 | |
25-622 | 700 x 25C | 2105 | |
28-622 | 700 x 28C | 2136 | |
30-622 | 700 x 30C | 2146 | |
32-622 | 700 x 32C | 2155 | |
700C | Tubular | 2130 | |
35-622 | 700 x 35C | 2168 | |
38-622 | 700 x 38C | 2180 | |
40-622 | 700 x 40C | 2200 | |
42-622 | 700 x 42C | 2224 | |
44-622 | 700 x 44C | 2235 | |
45-622 | 700 x 45C | 2242 | |
47-622 | 700 x 47C | 2268 | |
54-622 | 29 × 2. 1 | 2288 | |
56-622 | 29 × 2. 2 | 2298 | |
60-622 | 29 × 2. 3 | 2326 |
Jak ustawić licznik rowerowy?
Zebrane w ramach powyższych pomiarów lub odczytane z tabelki dane, należy wprowadzić do licznika. Podaje się je w milimetrach lub centrymetrach – w zależności od modelu. To istotne dla prawidłowości dokonywanych w przyszłości pomiarów. Samo ustawienie licznika rowerowego nie jest trudne. W podstawowych modelach wystarczy dodanie wspomnianego obwodu koła oraz aktualnej daty i godziny. Jeśli zdecydujemy się na bezprzewodowe urządzenie, konieczne będzie także sprawdzenie połączenia między jednostką centralną a czujnikiem. W obydwu przypadkach należy przejechać pewien odcinek, aby skontrolować poprawność wprowadzonych ustawień.
Podsumowanie
Liczniki rowerowe to bardzo chętnie wybierane rozwiązania, pozwalające na dokonywanie pomiarów przejechanych kilometrów. Dzięki nim wiadomo również, w jakim czasie został pokonany pewien dystans oraz z jaką prędkością. Ustawienie licznika rowerowego sprowadza się do wprowadzenia danych na temat obwodu opony, a także daty. Dzięki temu w łatwy i szybki sposób można rozpocząć kontrolowanie własnych osiągnięć, a także konkurować z samym sobą, pokonując własne bariery – np. zwiększając dystans lub pokonując dotychczasowy w szybszym tempie.
Suport w twoim rowerze skrzypi, ma luzy lub stawia zbyt duży opór? Czas na jego wymianę! To dość prosta czynność, która wymaga jednak użycia specjalnych narzędzi. Podpowiadamy, co jest niezbędne do wymiany suportu oraz jak przeprowadzić ją krok po kroku.
Jak wymienić suport w rowerze?
Osobom, które na co dzień samodzielnie serwisują swój jednoślad, wymiana wkładu suportu zajmuje nie więcej niż parę minut. Tę czynność bez trudu opanują też mniej zaawansowani majsterkowicze pod warunkiem, że odpowiednio się do niej przygotują.
Pierwsze kroki to zakup nowego wkładu suportu oraz skompletowanie specjalnych narzędzi (bez nich wymiana suportu będzie niemożliwa). Ten element wymienia się zwykle w całości. Naprawa starego suportu jest teoretycznie możliwa, zajmuje jednak sporo czasu, a do tego wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Zakup nowej części nie jest obecnie dużym wydatkiem, dlatego „reanimowania” starych suportów podejmują się obecnie nieliczni.
Suport rowerowy wymaga regularnego serwisowania.
Uwaga na rodzaj suportu
Sposób wymiany suportu w rowerze zależy od jego rodzaju. Inaczej będziemy demontować tradycyjne wkłady suportu typu kwadrat lub octalink, które instaluje się w tańszych jednośladach, a inaczej suporty z łożyskami zewnętrznymi typu BSA, które spotykamy w rowerach wyższej klasy. Wymiana suportu w rowerze wyposażonym w ten drugi typ konstrukcji przebiega nieco szybciej i sprawniej, nie wymaga bowiem stosowania ściągacza do korb. Ściągacza nie wymagają też korby wyposażonej w zintegrowany mechanizm ściągający.
Jeszcze inaczej będzie przebiegała wymiana suportu w starym rowerze, np. składaku. Tego rodzaju jednoślady wyposażone są bowiem w klasyczne suporty rozbieralne, w których wymienia się poszczególne elementy, np. zużyte łożyska.
Jaki suport kupić?
Wymieniając wkład suportu, zwróćmy szczególną uwagę na to, by nowy egzemplarz pasował do naszego jednośladu, czyli posiadał odpowiednie wymiary. W przypadku wkładów typu kwadrat, octalink i pokrewnych pod uwagę musimy wziąć trzy parametry: długość osi suportu, średnicę i typ zastosowanego gwintu (najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest gwint brytyjski z zewnętrzną średnicą miski ok. 35 mm, rzadziej spotyka się gwint włoski o średnicy ok. 36 mm) oraz szerokość mufy suportowej (dwa najpopularniejsze standardy to 68 i 73 mm).
W przypadku wkładów suportu z zewnętrznymi łożyskami będą nas interesować przede wszystkim następujące parametry: szerokość mufy suportowej, średnica gwintu oraz średnica tulei, w którą wkłada się zintegrowaną z korbą oś.
Skąd wziąć informacje na temat parametrów naszego suportu? Najlepiej poszukać ich w specyfikacji roweru. Jeśli nie uda się ich tam znaleźć, pozostaje nam rozkręcenie suportu. Producenci często umieszczają informację o wymiarach na korpusie wkładu. Jeśli odpowiednich oznaczeń brak, nie pozostaje nam nic innego, jak zmierzyć suport samodzielnie. Najbardziej precyzyjny sposób to użycie suwmiarki.
Niezbędne narzędzia
Przygotowując się do wymiany suportu, musimy zaopatrzyć się w kilka niezbędnych narzędzi. W przypadku suportów starego typu (kwadrat lub octalink) potrzebne nam będą:
- klucz imbusowy lub nasadowy (zwykle rozmiar 14) do odkręcenia i dokręcenia ramion korby,
- specjalny ściągacz, który jest niezbędny do zdjęcia ramienia korby z osi suportu,
- klucz do suportu, dzięki któremu możliwy jest demontaż i montaż misek suportu,
- smar do gwintów,
- szmatka do przeczyszczenia mufy suportu.
Podobny zestaw narzędzi będziemy potrzebować do wymiany suportu BSA z łożyskami zewnętrznymi. Główna różnica to wspomniany już brak konieczności korzystania ze ściągacza do korb.
Jaki klucz do suportu wybrać? W przypadku suportów na kwadrat lub octalink używamy zwykle wielowpustowych kluczy nasadowych. Do montażu i demontażu suportów z łożyskami zewnętrznymi będziemy potrzebować specjalnego klucza. Wybór odpowiedniego narzędzia będzie zależeć od tego, jaką marką sygnowany jest dany wkład – wielu producentów opracowało bowiem własne systemy montażu i demontażu tego rodzaju elementów.
Wymiana suportu starego typu
Jak przebiega wymiana suportu na kwadrat lub octalink? Demontaż rozpoczynamy od wykręcenia śrub mocujących ramiona korby za pomocą klucza imbusowego lub nasadowego. Kolejnym krokiem jest zdjęcie korb z osi suportu. W tym celu niezbędny będzie ściągacz do korb. To przyrząd składający się z zewnętrznej tulei z gwintem oraz umieszczonej wewnątrz niej śruby. Tuleję wkręcamy ręcznie w gwint we wnętrzu korby. Następnie kręcimy śrubą za pomocą klucza, aż korba samoczynnie zejdzie z osi. Tę samą czynność powtarzamy z drugim ramieniem korby. Pamiętajmy, że w przypadku ściągania korby z osi typu octalink niezbędne będzie użycie specjalnej nakładki zakładanej na koniec śruby, która zwiększa jej średnicę.
Zaczynamy od odkręcenia śrub mocujących ramiona korby.
Następnie należy użyć ściągacza do korb. gif" data-default="/photo/article/l/wymiana-suportu-krok-po-kroku-3. png" data-webp="true" data-l="/photo/article/l/wymiana-suportu-krok-po-kroku-3. png" data-s="/photo/article/s/wymiana-suportu-krok-po-kroku-3. png" alt="demontaż korb rowerowych"/>Pierwszy oraz drugi krok powtarzamy z drugiej strony. gif" data-default="/photo/article/l/wymiana-suportu-krok-po-kroku-04. png" data-webp="true" data-l="/photo/article/l/wymiana-suportu-krok-po-kroku-04. png" data-s="/photo/article/s/wymiana-suportu-krok-po-kroku-04. png" alt="odkręcanie suportu rowerowego"/>Kolejny punkt to odkręcenie suportu za pomocą dedykowanego klucza. gif" data-default="/photo/article/l/wymiana-suportu-krok-po-kroku-5. png" data-webp="true" data-l="/photo/article/l/wymiana-suportu-krok-po-kroku-5. png" data-s="/photo/article/s/wymiana-suportu-krok-po-kroku-5. png" alt="wyjmowanie suportu rowerowego"/>W ostatnim kroku wyjmujemy wkład suportu.
Jak odkręcić suport? Do tej czynności potrzebny będzie wspomniany już klucz do suportu. W większości ram rowerowych stosuje się obecnie gwint angielski, co oznacza, że z lewej strony jest gwint prawostronny, a z prawej strony lewostronny. Miski są zwykle mocno przykręcone, do ich demontażu potrzeba więc użyć znacznej siły. Po ich odkręceniu z łatwością wyjmiemy wkład suportu z wnętrza ramy.
Zanim przystąpimy do zamocowania nowego suportu, należy dokładnie wyczyścić wnętrze mufy za pomocą ściereczki oraz delikatnie nasmarować gwinty smarem. Na obudowie suportu producenci zwykle umieszczają wskazówki na temat tego, która oś powinna znaleźć się po lewej, a która po prawej stronie. Montaż rozpoczynamy od ręcznego wkręcenia jednej z misek suportu (wybierzmy tę bez kołnierza). Następnie w mufie umieszczamy wkład z drugą miską i dokręcamy do oporu. To samo robimy z miską po przeciwnej stronie. Ostatnią czynnością montażową jest przykręcenie ramion korby. W przypadku osi typu octalink warto delikatnie posmarować ją przez nałożeniem korby.
Jak wymienić suport z łożyskami zewnętrznymi?
Wymiana suportu Hollowtech II lub innych mechanizmów ze zintegrowaną osią oraz zewnętrznymi łożyskami przebiega nieco inaczej. Demontaż rozpoczynamy od odkręcenia osłonki w lewej korbie – służy do tego specjalny plastikowy kluczyk. Następnie odkręcamy śruby mocujące lewą korbę (najczęściej za pomocą klucza imbusowego nr 5). Przed zdjęciem korby z wielowypustu pamiętajmy o zdjęciu plastikowej zapadki, która umieszczona jest często w nacięciu korby. W kolejnym kroku wysuwamy korbę z osią od strony napędu. W niektórych systemach lewe ramię korby odkręca się za pomocą klucza imbusowego. Demontaż suportu wykonujemy za pomocą klucza do suportu.
Warto zwrócić uwagę, że montaż nowego suportu powinien być niekiedy poprzedzony odpowiednim przygotowaniem ramy. Chodzi o tzw. planowanie, czyli wyrównanie krawędzi mufy, dzięki któremu łożyska idealnie do niej przylegają. Tę czynność wykonuje się za pomocą specjalistycznych narzędzi, które dostępne są w dobrych warsztatach rowerowych.
Instalację nowego suportu rozpoczynamy od nałożenia niewielkiej ilości smaru na gwint. Kolejnym krokiem jest montaż jednej z misek suportu w mufie suportowej. Następnie we wnętrzu mufy instalujemy tuleję suportu wraz z drugą miską. Obie miski dokręcamy do oporu. Ostatni krok to mocowanie korb. W tym celu nanosimy niewielką ilość smaru na wnętrze łożysk, a następnie umieszczamy korbę z osią w tulei suportu. Drugą korbę osadzamy po drugiej stronie. Pamiętajmy, by umieścić ją dokładnie pod kątem 180 stopni w stosunku do korby po stronie napędowej. Na końcu wciskamy wspomnianą wcześniej zapadkę w korbie, a następnie dokręcamy śruby i przykręcamy nakrętkę.
Jak odkręcić suport bez klucza?
Czy odkręcenie wkładu suportu bez klucza jest w ogóle możliwe? Lepiej tego nie próbować. Używanie nieprzeznaczonych do tego celu narzędzi grozi uszkodzeniem misek, które często wykonane są z miękkiego aluminium. Efektem takiego zabiegu może być trwałe unieruchomienie wkładu suportu w ramie. Co jednak zrobić, jeśli gwint misek od suportu się zapiekł i nie chce ustąpić nawet przy użyciu specjalnego klucza do suportu? W ekstremalnych przypadkach konieczne będzie użycie brzeszczotu i mozolne usuwanie uszkodzonego elementu z wnętrza ramy.
Montaż suportu jest prosty i zajmuje niewiele czasu pod warunkiem, że posiadamy odpowiednie narzędzia oraz wiedzę, jak zabrać się do pracy. Taką operację warto wykonywać regularnie – nie tylko po to, by wymienić uszkodzony element, ale także w celach konserwacyjnych.
Jak naprawić CITROËN: wystarczy wybrać swój model lub część samochodową
Kategoria części samochodowych
CITROËN instrukcje dotyczące naprawy i serwisowania
ZX
AX
CX
C25
VISA
C35
GS
E-MEHARI
DS
AMI
ACADIANE
DYANE
AXEL
ID
SM
LNA
MÉHARI
CITROËN - samodzielna naprawa i serwis krok po kroku
Chcesz uzyskać więcej przydatnych informacji?
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Filmy do naprawy CITROËN - lista odtwarzania od AUTODOC CLUB
-
Play all playlists
CITROËN instrukcja naprawy samochodu | Lekcje wideo krok po kroku
Wskazówki i triki do CITROËN
Twój osobisty menedżer wydatków na samochód, wskazówki serwisowe, przypomnienia o zbliżających się terminach i interwałach serwisowych, instrukcje samodzielnej naprawy - wszystko to w Twoim telefonie
Aby pobrać aplikację:
- - zeskanuj kod QR
- - pobierz z App Store
- - pobierz z Google Play
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty